Małgorzata Trojanowska – sopran

Edukację muzyczną rozpoczęła grą na skrzypcach (szkoła muzyczna I i II stopnia). Ukończyła dwie specjalności na Wydziale Instrumentalno – Pedagogicznym w Białymstoku Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina – dyrygenturę chóralną oraz śpiew solowy w klasie prof. Ewy Iżykowskiej.

Warsztat wokalny kształciła również podczas kursów z wybitnymi śpiewakami, m.in.: Anitą Garancią, Olgą Pasiecznik, Izabelą Kłosińską, Markiem Rzepką. Jest laureatką wielu konkursów wokalnych, stypendystką Marszałka Województwa Podlaskiego, dwukrotną stypendystką Prezydenta Miasta Ełku, stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Ma bogate i różnorodne doświadczenie zawodowe. Podczas studiów zadebiutowała jako Halka w operze S. Moniuszki na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej (reż. N. Babińska), wystąpiła też w roli Hrabiny w Weselu Figara W. A. Mozarta w reż. P.  Aignera na scenie Białostockiego Teatru Lalek. Od 2007 roku współpracuje z Zespołem Muzyki Dawnej Diletto Anny Moniuszko, z którym wykonała wiele dzieł oratoryjnych i operowych. Kreowała m.in. postać Serpiny w operze La serva padrona G. B. Pergolesiego, Tytanii w The Fairy Queen H. Purcella (oba dzieła w reż. S. Chondrokostasa), Lisetty w Il cavaliere per amore N. Picciniego (reż. P. Chomczyk), Dydony w Dydonie i Eneaszu H. Purcella, Bastienne w Bastien i Bastienne W. A. Mozarta.

Wielokrotnie występowała na scenie Opery i Filharmonii Podlaskiej w koncertach kameralnych, oratoryjnych, galach operowych, wcieliła się w rolę Arseny w Baronie cygańskim J. Straussa (dyr. B. Akiki). Gościła także w Łomżyńskiej Filharmonii Kameralnej, Filharmonii Kaliskiej, Jeleniogórskiej, Częstochowskiej, Zielonogórskiej, Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu.

W 2021 roku rozpoczęła współpracę z Polską Operą Królewską, gdzie kreuje postać Almireny w spektaklu Rinaldo G. F. Haendla w reżyserii J. Kiliana (dyr. W. Kłosiewicz), Poppei w Koronacji Poppei C. Monteverdiego pod dyrekcją K. Garstki w reżyserii N. Babińskiej, wkrótce także Donny Anny w Don Giovannim W. A. Mozarta. W lipcu br. wystąpiła jako Kara w operze Z. Krauzego Noc kruków (prawykonanie) pod dyrekcją D. Runtza w reżyserii W. Raźniaka. Wykonała również partię solową Wielkiej mszy c-moll W.A. Mozarta pod dyrekcją K. Szwecha podczas koncertu inaugurującego sezon artystyczny 2022/23 oraz jako Regio Fasto w oratorium San Casimiro, Re di Polonia A. Scarlattiego pod dyr. Martyny Pastuszki.

Małgorzata Trojanowska współpracowała ponadto z wieloma znakomitymi dyrygentami, m.in. M. J. Błaszczykiem, V. Kiradijevem, R. Silvą, B. Akiki, R. Kłoczko, J. Salwarowskim, Cz. Grabowskim, J. M. Zarzyckim, P. Wijatkowskim, A. Klockiem, M. Kluczyńską, N. Pavilionisem, P. Deptuchem, M. Wolińską, N. Athineosem.

Uczestniczyła w prawykonaniach i nagraniach utworów współczesnych kompozytorów polskich. Są wśród nich: Noc kruków Z. Krauzego, Requiem I. Zalewskiego, Msza ełcka P. Grinholca, cykl pieśni na głos i fortepian Sielanki, oratorium Dziedzictwo Tadeusza Trojanowskiego, Stabat Mater Marcina Nagnajewicza, Psalmy dla niezłomych Grzegorza Bogdana. Brała równieź udział w nagraniach: rekonstruowanych dzieł dawnych kompozytorów polskich: „Dawni mistrzowie – nowo odkryci” (dyr. A. Moniuszko), Mszy S. Ziemianowskiego (dyr. A. Olszewska), pieśni i arii W. A. Mozarta (M. Krassowski – fortepian), pieśni pasyjnych z zespołem wokalnym Pro opere (dyr. E. Rafałko). W sierpniu 2020 r. ukazała się solowa płyta artystki Głos duszy z utworami sakralnymi, nagrana wspólnie z Rafałem Sulimą (organy), a w 2021 – płyta z pieśniami kompozytorów polskich do słów Kazimierza Przerwy – Tetmajera nagrana wspólnie z pianistą Robertem Maratem.

Repertuar Małgorzaty Trojanowskiej jest bogaty i różnorodny, obejmuje liczne pieśni i arie, partie operowe. Wykonywała także partie solowe wielu dzieł oratoryjnych, m.in.: Weihnachtsoratorium, Magnificat, kantaty BWV 196, 199, 211 J.S.Bacha, Gloria i Magnificat A. Vivaldiego, Jephte G. Carissimiego (Filia), Stabat Mater J. B. Pergolesiego, Gesu al Calvario J. D. Zelenki, Brockes Passion, Mesjasz G. F. Haendla, Requiem, Msza koronacyjna, Exultate jubilate, Wielka msza c-moll W. A. Mozarta, Oratorium na Boże Narodzenie C. Saint – Saënsa, IX Symfonia L. Van Beethovena, Pory roku J. Haydna, Quo vadis F. Nowowiejskiego, Requiem G. Faure, Msza góralska J. A. Maklakiewicza, Stabat Mater oraz Requiem C. Jenkinsa, Te Deum, Angelus W. Kilara, Symfonię pieśni żałosnych H. M. Góreckiego.

Artystka gości również na festiwalach muzycznych, takich jak: interdyscyplinarny festiwal Między wierszami supraskiego Teatru Wierszalin, Muzyka Mistrzów Baroku (Białystok), Festiwal Sztuk Dawnych (Białystok), Koncerty przed hejnałem (Białystok), Muzyczne Dni Drozdowo – Łomża, Salezjańskie Lato Muzyczne (Przemyśl), Belcanto (Nałęczów), Forum Musicum (Wrocław), Świętolipskie Wieczory Muzyczne, Sacrum et Musica (Łomża), Legionowski Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej, Gdański Festiwal Muzyczny, Festiwal Muzyki Operowej i Operetkowej w Ciechocinku, Ełckie Koncerty na bulwarach i in.

Współpracuje z Uniwersytetem w Białymstoku oraz Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina  (Wydział Wokalno – Aktorski, Instrumentalno – Pedagogiczny w Białymstoku). W styczniu 2022 roku uzyskała tytuł doktora sztuk muzycznych w dyscyplinie wokalistyka.